Saturday, October 6, 2007

weekend update

Ku sangka dah habis, rupanya ada lagi.

Kusangka aku dah boleh puasa, rupanya belum lagiks. Tapi hari ni I puasa anyway, cuz I dinch tau, sampailah I got back home dalam kul 8 tadi. Ahaks. Takpe. Kalau I wanted to eat pun, kat mananya kan? Besides, I don't find not eating in the daytime a big deal. The driving around and the shopping just took it all off of my mind, and besides, I had set my mind to fasting mode to be bothered about being hungry.

Bangun pagi tadi kul 5.30. I am very bad at being punctual. I can only be punctual when it is a matter of life and death. Like for PMR or SPM. Everything else can wait. That is so bad, isn't it? I hate that about myself! Oh, but I am seldom late for school. It's just strange.

Anyway, woke up at 5.30... golek-golek malas dulu in bed. Staring at the ceiling and at the things in my room. It's such a mess at the moment, I have a whole Sunday to get everything in order. Promised Mimi that I will be leaving my place at 7 this morning, which means that I will arrive at his place in half an hour after that. And for once, this morning, I was only ten minutes late for my departure. Usually, it would be an hour. Because masa tu la I wanna kemas rumah dulu, then check air and minyak hitam kereta and do the other stuff before I leave the house. Nasib baik I don't wash the car dulu before leaving...

Hari ini, pergi KK, hantar Z balik kampung. Dia nak naik bas. Tapi I thought why not I je hantar dia because it would be after the end of PMR, so I would be able to go for a day out to destress after the 5-day long jaga PMR tu. Ye, dia balik a few days earlier than the rest of us, dah mohon cuti rehat khas (CRK) untuk menguruskan majlis pernikahan dia yang akan berlangsung pada malam Raya nanti. I can only imagine the kind of emotions she is going through right now. Balik dari beraya kali ni, dia sudah jadi isteri orang. Walaupun they would be apart for a while sementara dia apply for a transfer to be with her husband, I don't know it would still be the same. Tadi hantar dia ke airport, kami lepak sampai kul 3.30 and then had to leave in order to be able to reach Sipitang in time for berbuka. I didn't notice that she had tears in her eyes when we left. Mimi did, and he mentioned it later to me in the car. I hope Z didn't feel that I do not appreciate the full extent of her situation, I just hate goodbyes and just wanted it to be done and over with as soon as possible. Even with N pun, I would usually just say goodbye and walk away, not looking back at all. But then again, with Z, I just knew she was just too happy to be married soon, that that particular goodbye this afternoon was no big deal anyway.

Soon she will be united with the man her family chose for her and being the dutiful daughter, she had nurtured the feelings for this man, and I hope their love will flourish and thrive to the end of time.

Sesampainya di KK tadi, weols ingat nak merayau-rayau di Wisma Merdeka. Tapi, today being the last Saturday before Raya, everyone was out in full throttle for their Raya shopping. So there was no parking space left at that place. That must be the place with the best bargains. So we went to CentrePoint instead.

The first thing I did? Went to a shoe store and got myself another pair of the shoes I am so in love with and wore today. It is 4inches high but extremely comfortable, I wore it all day and I could still walk another mile in it. Cewah. Then pergilah merayau-rayau dalam shopping complex tu. Biasalah, orang ramailah, kan? Got some other stuff and temankan si Mimi mencari his stuff. Z got herself another malay love novel from the bookstore and then we were on our way to the airport.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
There was a fish shop at the airport and there was a fish tank with exotic fish in it. They were constantly moving, so there was no decent picture of the fish. Just the anemone that was so graceful in the water just waving in the currents.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Amy (we like to call him Mimi) posing in front of the tank. Taste tak? Mak dinch tau, uols!His favorite things to say; "Gadis cantik memang selalu dicemburui." Ko ado? Non ado....!

These are the photos we took today.

Yang kat bawah ni, we took minggu lepas, on Saturday juga. Gila pergi KK kah aku? Entah... agaknya.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Me and Z kat food court at the basement having something for iftar. That phone in my hand is not mine, it belongs to my coursemate kat U dulu, Nat. Next photo is me, Nat and Mimi, at the bowling alley. Then another photo if Z in Mimi's sunnies, and the last one is of Mimi, making that 'aku merenung masa depan' look he loves so much when being photographed. It just makes him looks so adorable, don't you think?

Lepas tinggalkan Z kat airport, kami singgah di Bazaar Ramadhan di Lok Kawi. Kat kem askar. Beli apa... makanan la, apa lagi? Nasi lauk ikan and gulai rebung, kuey teow and laksam lagi. Aku dah pening fikir bila masa la nak makan semua ni. Balik kang aku sorang je kat umah. Lepas tu, kami teruskan perjalanan. Sampai di Sipitang, we stopped for iftar at the usual mamak place. Ala, tak banyak kedai makan di situ. And most of them tak memenuhi citarasa la. And at the moment, we like to have Indian food. I had the lamb curry as usual. And he had kari ikan, and he ordered ke papadam and telur goreng dari mamak tu.

Lepas makan, we went on, I hantar Mimi to his place, kat kuarters sekolahnya. It's a nice flat. I used to go there cuz dulu I had another friend sebelum she moved back to Perak. Dulu she was my housemate. Tapi bila sekolah baru tu dibuka, she was listed to be one of the teachers to teach there, so she had to move there juga.

Lepas hantar Mimi, of course, I had to drive home alone. I have never done that before. My biggest fear driving alone in the dark palm oil estates? Kalau apa-apa hal berlaku to my car, I would be stranded in the middle of nowhere dengan all these pal estate workers all over the place. Dangerous la... Tapi, I just doa la sikit kan, and as I was reaching the junction that leads to the main road keluar dari simpang ke sekolah Mimi, ada lori treler and a kancil headed my way. I pun terus ikut and potong those vehicles. Kalau apa-apa hal berlaku biarlah aku yang ada kat depan, boleh juga mintak tolong kan? Itupun kalau mereka nak berhenti. Siapa nak berhenti kat area macam tu? There had been tales of robbery and murder all along that stretch of road.

I was familiar with the road, I have been through there hundreds of times if not thousands, so I know every bend and curve even in the dark. So, apa lagi, mak bawakla keter tu selaju yang dia mampu with Avril Lavigne singing my favorite in a loop at full blast. Muahahaha! tak sampai setengah jam, sampailah ke rumah.

Alhamdulillah, selamat sejahtera. I credit my safety to my mom's endless prayers for my well-being.

Took everything out of the car and changed, and makan, makan dan makan lagi sambil menonton TV dan menaip blog. Now, watching Capote on Star Movies.

Tadi out of the blue, my cousin called me. Amir, the youngest son of my aunt, my mom's younger sister. I met Amir at the funeral of one of my uncles. Our families had been estranged for a few years now, due to some internal problems. I wish it could be solved. I pray to God. Anyway, we exchanged numbers when I found out that he had been studying in UMS in KK for the past few years, in botany. What can I say, that little boy who used to germinate seeds in wet cotton wool in plastic cups when he was a wee school boy is now a young man still in love with growing things and the science of it all. And he's turned out into a good looking young man as well. I'll post his photo is I have them later, cuz we're meeting at the airport next Thursday. We both are going home on the same day, but different flights.

I have his number, but as always, I never bother calling, sebab I always think that my phone calls for no matter who would be unwelcome. Glad that he called me, though. We talked for a few minutes before hanging up.

I wish we could be like before it happened. I hold no grudge for him. The matter was between his mother and mine. It is just so unfair that we children had to make a stand on whose side we are on.

I hold no grudge on him.

--------------------------------------------------------------------------


Sepanjang bulan Ramadhan kali ini, aku lebih rajin memasak dari tahun sebelumnya. Tidaklah aku ambil photos of the food I cooked with Zana every day. Tapi adalah sesekali tu yang aku ambil. Well, to be honest, just 2 kali tu je yang aku ambil. Selalunya biasa-biasa je masakan kami. Tapi ada dua occasion tu yang agak luar basa sikit kuantiti masakannya. Bila tak habis, masuk dalam peti sejuk. The next time, lepas panaskan, dah tak sedap, tapi yang sebenarnya aku ada irritable bowel syndrome so aku agak takut makan masakan yang berpanaskan ni. Takut kena food poisoning, so in the end, buang je la. Membazir, kan? Tapi bukan selalu buat cam tu. Jangan marah mak, nok!

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Ni makan untuk 4 orang, oklah sikit. Adalah juga luaknya lauk-pauknya.

Tapi ini....?

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Mak makan dengan Z je. Pengsan....



Benda yang wajib ada masa sepanjang bulan puasa kali ini ialah, pegedil ikan, yang Z selalu buat. Tahun lepas, I made them. Tapi tak tahulah kenapa, tahun ni, Z yang rajin nak buat, each time. Then ada sambal belacan, atau sambal tempoyak, petai, ulam-ulam lain, and most important of all, sejag besar sirap ros yang ada biji selasih dan kembang semangkuk. And every night, memang makan nasik. Lauk biasa, masak lemak cili api atau masak kicap. Ada buat black pepper beef, sebab terliur tengok blog di Bella yang memaparkan kesedapan black pepper beef sebuah gerai di bazaar ramadhan kat sana tu.

Sini pun ada juga bazaar ramadhan. Lauk-pauk dan kuih-muihnya memang sedap, tapi sebab dah bertahun-tahun kat sini, weols tengok, sama je, so tibalah masanya untuk rajin sikit memasak untuk memenuhi kehendak tekak ni yang dah lama merindui masakan semenanjung. Lagipun bagus juga, kan? Ke bazaar tu untuk beli kuih atau beli air linchikang je. Atau umai. Sebab umai ni, kalau sekali buat, I mesti terbuat banyak. Tak pernah lagi berbuang sebelum ni. Tapi sebab gatal kan? Beli je seringgit. Muahahaha....!

Tapi tiba je hari Rabu, mesti kami ke Sipitang, ajak Mimi sekali. Pergi ke bazaar di Sipitang, beli kuih-muih then pergi kedai mamak tu. Mamak tu suka betul bila tengok kami. Kadang, dia bagi tembikai free. Hari tu dia masakkan telur ikan special for us. Manalah tak sukanya, kalau tengok selera makan masing-masing mengalahkan gladiator.

Kalau tak pergi Sipitang, dua tiga malam ni ada juga ke masjid ikut tarawikh. Bukan aku nak tunjuk alim. Kalau korang nak tahu, aku ni dah 10 tahun tak pergi tarawikh. Tahun ni aku rasa terpanggil untuk ke masjid melaksanakan solat sunat tu secara berjamaah. Memang N ada juga menyuruh aku ke masjid untuk tarawikh. Tapi sebenarnya selama ni, tahun demi tahun, aku menantikan kalau-kalau ada orang yang nak mengajak aku ke masjid. Tapi tak ada pun. Bukan aku nak menyalahkan sesiapa dalam hal ni, tapi dengan reputasi aku sebagai 'orang jahat' kat pekan ni, thanks to some mulut puaka penabur fitnah yang gigih (pasangan suami isteri pulak tu) aku agak phobia nak menunjuk muka di masjid pekan ni sebab bimbang orang akan mengata aku yang bukan-bukan. Pengikutnya bukan sedikit. Aku takut dikatakan berpura-pura. tapi aku lupa, yang aku tak sepatutnya takut pada mereka. Aku patut lebih takut akan Tuhan, dan sayangkan diri dengan mendekatkan diri dengan Allah. Bukannya lagi melarikan diri daripada sesuatu yang aku tak nampak. So tahun ni, aku gagahkan diri, dan untuk malam pertama aku ke masjid tu, aku tebalkan muka, manalah tahu kalau-kalau terjumpa koncho-koncho orang itu. Alhamdulillah, bila aku pergi ke sana dengan rela hati, I found out yang the experience had a calming effect on me and I had a very good time menjalankan solat sunat tu secara berjemaah. Aku tak sabar untuk mula berpuasa semula esok supaya aku dapat ke masjid untuk ikut tarawikh lagi. Kali ni Z tak ada untuk ikut aku pergi. Aku akan ajak Lini dan Zura pulak, kalau mereka sudi.

Malam esok, maybe I will settle with spaghetti je for berbuka, mungkin sampai Khamis when it is time for me to fly home. I will be alone these last few days sebelum balik kampung, so takde berapa semangat sangat nak masak-masak for berbuka. I doubt that I will buy anything from the bazaar. So kalau nak makan nasik, nanti I will have to go to the market la cari fish and chicken.

Oh, I don't do sahur. Not because of anything. I just find that I would get stomach discomfort and feel lethargic throughout the day if I do. When I was younger, my parents would force me to wake up in the middle of the morning and with my eyes still closed, I would force myself to eat. My dad selalu marah me, teruk sangat kaki tidurnya sampai suruh sahur pun boleh sahur sambil mata tertutup. Masa kat asrama, kawan-kawan ajak bersahur. Kalau tak bangun, digegarnya katil. And aktiviti petang kat sekolah berjalan macam biasa, so kenalah sahur. Tapi bila dah masuk U, tinggal dengan family, my parents dah tak paksa me makan sahur lagi lepas beberapa kali memaksa dan tengok I okay puasa tanpa sahur. Tapi, my mom said, masa bujang ni okaylah tak nak sahur, tapi kalau dah berumahtangga, dapat pulak husband yang mesti sahur, susah la nanti. I think I will find a way to handle that. We humans are remarkable beings who can adapt to just about anything, right?

Random Photo
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Z and I bought a pair of almost identical sandals at the tamu in Sipitang. Gambar ni weols amik masa hadir majlis berbuka puasa dan tarawikh di sekolah sempena Ramadhan.
Guess which of these are my feet. Siapa betul saya bagi limaposen.
W, no prize for the right answer.

Tahun ni, I ketua PMR, tapi I tak buat claim. Malas. So I hantar semua claims anak-anak buah except for mine. There was no objections from my Penyelia Kawasan, takpelah tu kan? Mesti mereka gembira sebab ada kurang sorang buat claims.

Random Photo 2
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Ni photo I took of my and Cyril, masa balik dari Limbang after having attended the Taklimat Pengendalian PMR di PPG.
Kenapa ada banyak? Suka hati aku la, bukan pakai filem pun. Lagipun bukan patah pun jari korang memetik butang tu kan? Taklah, I just wanted to display the many faces of Cyril.
He is such a pleasant person to be with. Oh, he's got a girlfriend dah, uols. Jangan nak verangans, occay?

Esok, Ahad. Aku tahulah kau tahu. Tapi esok aku nak iron baju kerja, lipat baju dan kemas rumah. Adalah benda nak buat to distract me from the fact that I am all alone in this big house for the next few days.

Okaylah, adik-adik dan kawan-kawan. Dah kul 1 lebih ni. I nak mandi, esok nak puasa. Nak tarawikh macam umat Islam lain. Harap uols dapat menghadapi puasa dengan tabah dan beroleh keberkatan atas segala amalan uols sepanjang bulan mulia ni.

Betul orang kata, nak buat baik tu tak susah. Semudah nak buat jahat. Yang pentingnya, hati.






No comments: