Thursday, October 11, 2007

balik kampung

It seems that nowadays, the main theme is laziness.

Aku malas.

Kenapa aku malas? Aku tatau. Yang aku tau aku rasa tak sabar nak balik kampung and spend time with my family. And sebenarnya aku punya mood ada spoiled sikit sebab aku dapat tahu, sekolah-sekolah lain dalam daerah ni dah cuti mulai esok. Kenapa sekolah kami masih sekolah esok? Oh, tidak!!!

Itu pasal mood aku dah masuk cuti mode hari ni lagi, sebab aku dapat bayangkan the thrill my friends from other schools tu tengah experience right now. Balik ke rumah masing-masing after school (selalunya time macam ni mereka release awal sikit) and getting changed into fresh clothes, picking up their stuff and dumping them into the car trunk and leaving for the airport. Apa yang tak thrillnya about the whole thing?

Baru ni lah aku faham keseronokan orang nak balik kampung. Selama belajar di U dulu aku tak faham kenapa kengkawan seronok sangat bila time nak balik kampung, sebab aku commute dari rumah, which usually took me 5 minutes. Now that I am miles and miles away from home, barulah aku mengerti keseronokan and excitement caused by the 'balik kampung' fever.

Sekolah Mimi, today is the last. Dia akan bertolak ke KK sekejap lagi agaknya. Dia light traveler. Semua barang-barang dia campak masuk dalam knapsack dia and dia buat hand luggage je, so dia tak payah tunggu luggage lama nak mampus di airport baggage claim tu.

Me? Mak mana pandai travel light? Nak kata aku ni diva sedarjat Kimora Lee Simmons tu tak la juga. Tapi nak kata aku ni Spartan, amatlah jauh. Memang kalau boleh aku nak travel se light-lightnya. Tapi apa kan daya, mak tak pandai, nyah.

Kali ni mak balik, as always, mesti beg biasa tu tak muat. Toiletries bagnya pun dah separuh luggage tu. Belum kotak make upnya. Tu belum the week's supply of 'adik-adik dan kakak-kakak'. Baju mesti bawa banyak, sebab aku kuat berpeluh, memang kena selalu tukar. Mandi pun 3 kali sehari. Seluar jeans, at least 3 pasang. Baju kurung, just in case mak aku nak heret aku pergi rumah saudara mara? Tudung dan anak-anaknya? Dulu masa tak pakai tudung, takdelah kena risau pasal tu. Laptop lagi? Nyawa tu, kalau takde, bleh mati wo. Kasut? At least kena 3 jenis; formal to casual, ranging from my heels to black boots to simple sandal. Tu belum isi dengan buah tangan mak belikan mereka masa mak pergi sempadan Indon dengan N last time. Oh, and my mom kirim beli udang kering 2kg. Oh pening!

Lepas tu, semalam, bapa angkat aku kat kampung ni singgah my office in the morning, suruh aku singgah umah dia, ada barang dia nak kirim kat my mom. Selalunya macam tu lah, kalau dia tahu aku nak balik KL, (ops, Selangor. Alah, senang je aku kata aku balik KL je la, bukan aku perasan. Aku malas nak type Selangor, panjang bebenor, lagipun aku memang like 10 minutes from KL pun) mesti dia ada benda nak kirim kat mak aku. Ye lah, sedara jauh bau-bau lemon la katakan. Masa aku datang sini dulu, mereka amik aku jadi anak angkat secara tak langsung, aku menumpang rahmat kawan-kawan aku yang lain. Makcik tu berkenan dengan kawan aku sorang tu nak jadikan menantu. tapi budak tu jenis nak berkefit dengan mak dia aje, terus mak dia terima pinangan orang kampung dia juga kat Johor tu, nikah, terus pindah. Dalam 5 orang yang jadi anak angkat family tu, aku je yang belum pindah lagi. So bagi menjaga status anak Semenanjung di mata masyarakat setempat, aku terus berhubung rapat dengan mereka. Kalau ada masa aku singgah. Tapi aku bukan apa jarang nak singgah umah mereka ni. Kalau aku datang, mau dia nak tumbang kerbau seekor. Punyalah beriya-iya nak meraikan singgahnya aku ni ke rumah mereka. Tak lah macam tu sekali. Tapi aku terasa dengan aku datang tu menyusahkan mereka. Buat air, kuarkan kuih apa bagai. Lepas tu bila aku nak balik mesti ada bagi aku bawak benda balik, paling tidak pun, jagung atau beras dari padi yang mereka tanam sendiri. Aku terpana. Tak tau cemana nak balas jasa mereka.

Bila my mom datang sini (adalah 2 kali dalam lapan tahun ni, enam bulan stay each time) tempat favorite dia nak lepak is di rumah keluarga angkat aku ni. Kalau mereka datang KL, parking kat umah aku la. Last time mereka pergi KL, dok umah aku, and my late dad bawa mereka jalan-jalan pergi ke Melaka. Aku kat sini masa tu, so tak dapat nak memeriahkan suasana. Actually aku nak join sekali jengjalan. Miahahaha!

Anyway, pakcik B suruh singgah umah dia nak balik dari sekolah nanti. Aku kata kul 1.20, sebab dah nak dekat cuti, time bulan puasa lagi, boss tak bising kalau kami semua pakat lari dari sekolah lepas habis time sekolah. Tapi aku jengah keluar, kereta boss dah takde. Siapa lah nak jaga sekolah. Mak stay back la. Ala... lagipun I had some things to do. Sampai kul 3 (boss dah janji dengan weols, jaga sekolah sampai kul 3 je untuk kakitangan pengurusan level guru) I packed up my stuff and pergilah umah pakcik B. Sampai kat sana aku masuk la rumah dia senyap-senyap. Sebab bila aku jengah ke dalam, aku nampak pakcik B tidur kat ruang tamunya. Kesian dia, tunggu aku dari kul 1, tak datang-datang. Cilanat betul aku ni.

Aku ke dapur, terus jumpa wife dia, Mak S. Kami borak kejap, baru aku tau yang anak dia dah melahirkan. Anak dia 3.9kg! Tergezut aku. Anak sulung lak tu. So, dia kena buat C-section. Aku naik atas, tengok mommy and baby. Mohd. Zahairi namanya. Baru empat hari, tapi nampak cam dah sebulan sebab takde bengkak ke merah ke apa ke. Besar je. baik lak tu, takde nangis-nangis kena banting dek auntie yang ganas ni. Semua nampak OK. Borak kejap, kul 3.30 aku terpaksa pergi sebab nak ke bank, bayar bills and kereta and pecah duit untuk buat duit raya anak-anak sedara Raya nanti. So aku pun mintak diri.

Siap, kat tepi pintu, 2 buah kotak berikat. Adoi... travel light kunun? Skang dah ada 2 kotak aku nak bawak balik. Dalam tu ada barangan tempatan, ikan salai, kerepek, belacan je dah 2kg, gandum and jagung and a cake. Mak terharu.

So balik tu nanti, mak akan bawak satu luggage, tatau nak bawak luggage biasa mak atau nak bawak luggage yang N bagi tu sebab dia besar sikit. Then ada 2 kotak ni. Then ada bag laptop, handbag mak lagi? And of course, mak beli kek lapis sarawak 3 buku. Semua tu hand carry. Oh pengsan.

Takpelah. Aku kan jarang balik. Sesekali balik tu, apa salahnya bersusah sikit for me family, kan?

Tapi the fact remains, mak memang tak pandai travel light.

No comments: