Sunday, February 22, 2009

jana

Dah terlanjur aku ada mood updating my blog, di sini ada entry khas untuk kawanku seorang ittiew. I have saved the best for last.

Dia tanya, apa pendapat aku mengenai PPSM@I.
Justify Full
Siapalah aku, sekadarnya aku mengajar BI kat sekolah di pedalaman Sarawak. Cikgu pening-pening lalat pulak tu, berdasarkan entry-entry pelik kat blog inniew.

Walaubagaimanapun, if it matters to her, I am more than honored to blog about it.

From the very beginning, I think PPSMI is the best thing that can happen to the kids who are studying in this country. I do not claim to know exactly why the government decided to take this route in education, but the way I see things, Malaysia adalah sebuah negara yang kecil dan walaupun ianya adalah antara negara membangun yang mempunyai perkembangan ekonomi yang membanggakan, ianya tak akan mampu membekalkan pekerjaan untuk semua bakal-bakal pakar bidang Sains and Kejuruteraan atau apa sajalah, yang bakal kita lahirkan dalam masa sepuluh, dua puluh, tiga puluh tahun akan datang, oleh yang demikian, sememangnya mereka perlu melihat negara luar sebagai tempat mendapatkan pekerjaan.

Oleh yang demikian, I think it had been a very prudent decision made by the then PM Tun M to take this route. English, as we all know is a globally accepted language and for those of us who have the ability to master the language will not only be able to get through university very easily considering the fact that most of the reference books at the library and the internet resources are written in English, malahan mampu membawa diri ke negara asing untuk mendapatkan pekerjaan. Of course, the government could have chosen to invest in translating everything, but why waste time and resources when the better thing to do is to actually learn the language instead? Having English as a second or a third language will indeed take you further and give our students and bakal graduate the cutting edge to enable them to bersaing with graduates from the rest of the world.

When they do leave the country to work in these foreign countries, they will send money home, this simple act will menjana ekonomi negara kita juga.

I think the government telah pun mengambil langkah bijak dalam memastikan ekonomi negara kita kekal pada tahap kukuh hanya dengan memperkenalkan PPSMI.

Lagipun, obviously it motivates most kids to work harder in mastering this language, we can see the results in the improvements dalam UPSR dan PMR. Apa lagi yang nak dipersoalkan?

I am not aware of any other reason sebab I don't read the papers and I don't keep up with the news.

Masalahnya untuk tempat macam aku ni is they all sangat bangga kalau pandai membaca by the time they get to Primary Six! Sedangkan kalau di bandar pastinya itu suatu perkara yang melucukan. So tak hairanlah kalau masih ditemui dua tiga orang murid tingkatan 1 yang masuk sekolah aku ni yang masih buta huruf. Tak ramai, dalam setahun adalah dalam 6 orang dan mereka diberikan pendidikan khas dalam bulan-bulan awal tahun semasa bagi memastikan mereka dapat pick up kemahiran asas ni supaya tak ketinggalan dalam pembelajaran.

Jangan tanya aku how could that have happened. Aku tak ajar primary school. Tapi tak payah hairanlah kalau ada mak bapak amalkan sikap bawa parang ke sekolah bila dapat tahu cikgu scold anak dia di sekolah. Kalau you were in their place, apa caranya lagi nak memotivasikan anak orang berharta tak seberapa yang ada sikit sindrom bodoh sombong?

Bukan semua parents macam tu. Ada dua tiga kerat je. Tapi ngeri jugalah kan?

Is this the kind of entry you wanted? I am not very sure, you weren't very specific that day you asked me on text.



p/s :Bagi engkorang yang masih dungu memanggil bahasa tu bahasa penjajah, teruslah duk bawah tempurung korang tu. Jangan keluar, buat malu kaum je.

5 comments:

Anatel Ameen said...

glad that we have the same idea on PPSMI. sad thinking that people are trying hard to stop PPSMI...wonder if it is more on personal issue towards the M behind it...hmmm

Narcissca Ariadne Alvarez said...

phew... i thought i had menyasar from what you wanted. but the thing is, itulah...

aku bangga jadi Melayu. Baik buruk, semua di tangan bangsa tu sendiri. bukan takde Melayu yang menyerlah di mata dunia.

masalahnya ialah, Melayu ada penyakit PhD yang sangat menular, dah jadi wabak. macam dah diterima secara meluaslah, kiranya, kalau berhasad dengki hingga menjatuhkan sesama sendiri tu, kira normal lah.

kita yang nampak kesan penyakit ni, kalau bercakap pun orang tepis ke tepi je, maklumlah, like me, i am not a lawyer.

bangga pun jadi Melayu, sedih gak bila terpaksa telan this fact.

Narcissca Ariadne Alvarez said...

yang paling membencikan, orang melayu PhD ni ramai sangat yang jadi the powers that be dalam our local politics scenes... yang jadi konconya, apatah lagi.

kesian kita semua kan?

Narcissca Ariadne Alvarez said...

aku penyokong setia Tun Dr M. Semua benda yang dia buat selama ni, mana yang bagus tu memang la bagus, yang gila tu, lambat laun nampak juga the reason, yang zalim tu, tindakan drastik sepantas kilat yang terpaksa. aku tau hampir segalanya. aku ada cousin di pejabat perdana menteri, ada jugalah mendengar cerita sebenar di sebalik segala malanya. walaupun aku bukan ahli politik yang sama bergelumang dalam kancah skandal tu semua, aku tak terkejut dan aku rasa Dr. M adalah anak Malaysia paling berjasa lagi paling bergeliga kepada negaranya. Aku sedih hidup dalam era usianya dah terlalu tua. Bila tiba masanya dia pergi, aku jamin, tak ada anak Malaysia yang boleh capai tahap wawasan seperti dia. Geliga Dr M akan hilang bersama dirinya.

Can you see that I am totally depressed about this whole thing?

Anatel Ameen said...

i can see that...i am depressed too...hubby kat jepun pun kata kalau aku nak keje kat sana mengajar English anytime with handsome pay...aku bodek jugak suruh hubby keje kat Jepun, leh gak aku merasa dok sana...tapi hubby aku ni memang orang Tun M...dia setia pada P****N. Kekasih awal dan akhirnya...dia mula sejak 1986 sehingga kini. Harap-harap in our relationship pun hubby akan setia macam tu jugak lah...penyokong kuat Tun tu. Aku cuma sedih sebab bahasa tu tak salah apa pun...pemikiran mereka je yang salah mengintepretasi. Kita nak bahasa dia, masalahnya kita adopt and adapt sekali budaya mereka yang salah tu dan menghukum pada bahasanya. Bahasa tiada kena mengena dengan jati diri...it is within oneself. Bahasa melambangkan bangsa tapi mempelajari bahasa lain bukan bererti kita juga bertukar menjadi bangsa lain. Kalau tengok budak yang rosak akhlak tu, bukan semua pandai English pun...takde kena mengena!