Tuesday, August 7, 2007

will i be going?

Today, an officer at the PPG called me to inform me that after the meeting, the department have agreed to send my netball team to Kuching to represent the division. Well, maybe it's because they are not sending the volleyball team and all the other games are all-male. They should send us just so that they would not seem like ... a you-know-what.

That is my assumptions je. Jangan percaya, okay?

Anyway, dia kata, kalau termasuk saya, dah 12 orang. I said, what? Termasuk saya, baru 11 kalau ikut senarai yang kami ada, iaitu, me as manager and 10 players yang one of them also a coach.

Rupa-rupanya, this Madam Ngu person pulak jadi manager.

Honest to goodness, I tak marah pun mereka replaced me. Sebab as I have said in my previous entry, I can't exactly afford to go. And I meant that. Lagipun Madam Ngu ni dah berkali-kali mengurus pasukan ke PSKPP state level. Dia memang arif tentang semua perkara berkaitan pengurusan pasukan. Memang I setuju sangat dengan keputusan tu.

Tapi this guy thought I marah ke apa, tatau lah. Dia kata, kalau you masuk as a player, you can still go.

Ops!

I know, it would be fun to go to Kuching with people I enjoy being with, i.e. my netball team, tapi it does not mean I would put myself, who is a lousy player in anyone's place, just so I could go!

So I told him,

"Ni semua dalam list ni is the best yang I dah pilih lepas saringan zone and district level. Saya takkan masukkan nama saya in there, tolak mereka ke tepi just so I can go. I know, siapa yang tak suka pergi jalan-jalan macam ni, tapi saya setuju dengan keputusan PPG (bukan power puff girls!) untuk hantar Madam Ngu as manager sebab dia berpengalaman dan these people are good players, takkan nak hantar saya sekali sekadar memberatkan bas saja?"

Those were my exact words.

Then he said, ada pegawai tu dah lantik me as something, I think this guy must think I was eager about the trip to Kuching sebab I ada call dia 2 kali about it. Bukan I nak tau sebab I nak pergi. I was half hoping that I wouldn't have to go because of my limited resources, so to speak. Takkan kali ni I nak bagi tau macam tu juga kat pegawai tu yang I tak kenal langsung tu. I am fine about talking about me being broke, but not to strangers!

So, thinking that I am eager about the trip, the guy at our PPD, thinks she must be put in the team so that she could go too, while totally unaware of the fact that I couldn't care less about going.

I told this guy that there are certain 'kekangan' yang menghalang me from going with my team and that I have tons of work to do at work. Lagipun kalau N betul datang, cuti ni (which I doubt) nak buat cemana?

Tak kisahlah, yang pentingnya I have one week free that I get to spend at work. Bagus tak aku? nak jadi workaholic kah?

I siap cakap lagi, "Encik, saya langsung takde apa-apa perasaan negatif kepada sesiapa pun atas keputusan ini, dan saya percaya orang PPG memang dah buat keputusan yang tepat." Baiknya aku... itu pasal orang suka tertipu, ingat aku ni Power Puff Girl.

Anyway... lepas letak gagang, aku teringat. Kalau aku cakap kat team aku, diorang sedey tak? Tahun lepas Nedu sibuk nak bawak aku, tapi tak dapat juga bawak. Degil kan? Aku dah kata aku takde dalam senarai, naaaak juga abwak aku, dah letih aku pergi latihan intensif, tak jugak dapat ikut. Aku tak marah pun. Tapi heran napa Nedu degil benor nak bawak aku walaupun aku dah kata aku tak layak masuk team tu dan aku dah cadang kat dia nama-nama players lain yang yang berbakat. Eh, tadi dia kata latihan ... latihan intensif ke? Lepas selesaikan ambil photo individu seniors tingkatan 5 Sains, I called him back.

Aku tanya dia pasal latihan intensif. Tapi jadi isu tadi balik.

"Cikgu, kalau ada orang menarik diri, maybe cikgu boleh masuk dalam senarai pemain dan ikut sekali ke Kuching."

Adoi, adoi, adoi...

"Macam ni lah encik, kalau ye mereka menarik diri secara sukarela, saya akan join the team. Tapi jangan kerana nak masukkan saya dalam team tu ada pulak pemain yang layak digugurkan, saya tak setuju."

"Lagipun, walaupun saya tak pergi, saya tetap akan memantau latihan dan persediaan team saya. Jangan risau. Saya akan jalankan tanggungjawab saya, saya cuma tak pergi je.

Aku check balik senarai aku, semua orang locals, cuti ni mereka tak ke mana, just that one girl from the other district yang terpilih tu orang West Malaysia dan dia mungkin balik kampung cuti ni.

"Itulah, tadi saya baru je cuba call dia ni nak tanya pasal status dia cuti ni, tapi tak dapat get through. Saya akan usaha lagi and bagitau cikgu secepat mungkin."

Bila ada orang bersungguh-sungguh macam ni, memang aku tak nafikan aku rasa terharu. I do mean something that ada orang nak usaha bawa aku sekali this time around. tengok la macamana, pergi, pergilah. Kalau tak pergi pun, takpe. Aku kan survivor?

Pasal latihan tu, 3 players dari the other district tu, akan datang melapor diri ke PKG in my town on August 10th, jam 3.00 petang. Pagi sampai petang, sampai August 15th, leave for Limbang, for taklimat, then August 16 bertolak ke Kuching. Back in Limbang August 22nd. Naik bas, nko! Tak ke punggung aku jadi batu nanti sebab kebas.

Entahlah...

Saya yang menurut perintah,

Yang benar,



(Anillynette binti Xxxxx)
Organizer, Manager, Team Captain
PSKPP Netball Xxxxx Team
2007

No comments: