Tuesday, August 7, 2007

why her?

Agaknya kan, kenapa ye? Dulu la... masa memuda tu. Ada beberapa incident yang aku nak cerita kat sini. Tapi yang baca tu, jangan la loya tekak ke, atau apa-apa ke. Aku sedar, walaupun aku ni mencintai diri sendiri, aku sedar, aku ni dah la hitam, gemuk lak tu. Hur hur hur. Tapi aku just nak share these with you, sebab hari ni aku rasa crappy sangat. Jangan la kengkorang ingat aku ni perasan tak hengat donia lak. I just thought it was funny and I wanted to share this with you people yang dua tiga kerat ni la.

Crappy crappy bom bom.

Incident #1
I was at the airport, about 4 years ago. I was checking in form myself, my mom and my anak angkat at the KK airport. Nak balik Selangor. While waiting, I stood there with Nat and started chatting in my weird English accent. Mana taknya weird, mak suka cakap tiru-tiru omptehs. So jadila bunyi dia weird sikit.

Tapi if you know me, mesti kata I am mulut murai ke. Ada yang baik sikit tu, dia panggil cam bertih jagung, popping non-stop. Anyway, I was having quite a time, reminiscing hal-hal lama masa kat U dulu dengan Nat, my Sabahan friend, satu course masa kat UPM dulu, sama amik TESL. I pernah accident motor with her membonceng kat belakang. Sampai tercampak dia berguling-guling. Kesian gila la aku kat dia. Sebab aku takde apa pun, aku sempat park motor bebaik, rushed to her to see what injuries she sustained and after making sure she was OK, I rushed to the other cyclist yang aku senggol punggung motornya sampai tergolek dog dia kat tengah jalan. Aku memang la salah, tapi dia kuat umah macam umah dia kat tengah utan simpan Pahang, macam takder orang lain kat situ lalu-lalang apa pasal? Anyway, bila dah terkenang-kenang tu aku tengok la parut yang Nat dapat kat lengan dia because of the accident. Aku cakap masa kat airport tu, sorry la, sebab memcacatkan body engko yang takder berparut tu. Sekali, dia cakap, takpe, takpe. I love the scar. It looks so cool, I can't help showing it off to people and telling people I know how I got it. I remembered, dia pergi dinner untuk penutup final year kitorang kat Palace of the Golden Horses tu dengan parut yang masih berdarah lagi. Budak tu memang kewl.

Anyway, dari masa mula aku pergi kat kaunter tu and mula-mula borak dengan Nat, aku perhatikan, abang yang mencheck-in kan aku tu, asyik pandang kat kerja dia, and pandang aku, then pandang kat tiket dia, then pandang kat aku. Aku dah biasa orang pandang aku macam tu, sebab aku tau aku ni bukan lawo, tapi agak ganjil sikit. Atau extra huduh kut? So aku biarkan je la.

Then bila dia dah nak selesai kerja dia, dia pandang aku lelama. Aku dah macam hairan lak. Kenapa mamat ni? Macam aku ni ada buat salah jeh. Pastu akhirnya dia pun menyuarakan apa isi hati dia.

"Adik ni... Sarimah ye?"

Aku, dalam hati, "Ui..... Sarimah yang Teater Lagenda tu ke?" Sebab masa tu, rasanya Sarimah belum top sangat lagi kut? Ada la sesikit rasanya.

"Sarimah mana bang? Yang veteran tu ke yang baru ni?"

"Sarimah Ibrahim ni kan?"

Aku dalam hati, "Huk aloh, tang mananya yang akuk ni rupa Sarimah Ibrahim ni?"

Terus la aku berpandang-pandangan dengan Nat. Maybe Nat rasa cengginih, "Abis la aku, sampai mati la minah ni asyik nak ingat-ingat part ni jeh." Huahahaha!

Tapi aku dalam hati ingat abang tu nak kutuk aku sebab memekak jer dari mula sampai abis, sampai tak concentrate dia nak mengecheck-in kan aku nieh. Aku pun dah takut lak kut kang dek sebab mulut aku yang cam Bren Gun ni buleh mengakibatkan aku dan keluargaku tak bleh fly home nieh.

Aku pun pi kata cengginih...

"Kesiannya Sarimah, gemuk cam saya ni?" I was just joking.... seriously mana aku ni ada pertalian persaudaraan dengan dia langsungggg?

"Taklah, saya kakak Sarimah,' selamba aku menambah ajinomoto kat lawak bodo aku tu.

"Ye?" Dengan wajah ceria mamat tu berkata. Aku ingat dia menyambut lawak ku dengan nak berlawak juga.

Tapi dari riak mukanya, aku dapat rasakan yang dia sebenarnya serious, dan sebelum dia mengeluarkan buku otograpnya, aku pun lekas-lekas memperbetulkan salah faham tu.

"Eh, tak la... saya takde langsung apa-apa pertalian persaudaraan dengan Sarimah Ibrahim."

"Betul ke ni? Jangan la malu nak ngaku lak."

Aku dalam hati, "Eis, mamat ni nak mainkan aku ker?"

Tapi last-last dia pun percaya gak la yang aku ni bukan Sarimah Ibrahim. Sebab aku dengan Nat berhiya-hiya meyakinkan dia yang aku ni betul-betul bukan Sarimah Ibrahim. dan tak berniat langsung cuba melindungi status celebrity ku inniew.

Alangkah indahnya kalau aku ni bebetul lawo slim-melim cam Sarimah tu, putih melepak lagi. Oh! Apakan daya, jauh punggung dari api, dan aku sedar siapa diriku ini. Anyway, aku tetap mencintai diri ini, seadanya.


Incident #2

Malam lepas Anugerah Juara Lagu ke hapa ke, entah yang masa Sarimah and Najip Ali jadi pengacara. Aku ni mana la tengok anugerah-anugerah ni. Mak tak minat sangat mender ni sumer...

The next morning, my colleague saw me at work and she quickly came to me and said,

"Hey Lynette, you tengok tak AJL malam tadi?"

"Tak, kenapa?"

"Malam tadi I watched it la kan, with Sarimah jadi hostnya. And I puas fikir mana la I ada jumpa ini orang serupa dia ini? Saya rasa macam orang itu dekat saja and saya very familiar dengan dia. Lepas puas fikir-fikir baru saya teringat, it was you!"

"Haiyaaaa.... amoi.... mana itu Sarimah serupa saya, apa dia yang serupa macam saya itu, saya manyak kummuk ini macam you kata macam Sarimah. Itu Sarimah kalau tau manyak sedih hati wo....!"(Ada ke aku cakap cam ni kat sekolah? Actually, saja je sebab aku kelakar tengok kawan aku ni beriya-iya benar bercerita, dia tak la buruk benar bunyik cam ni bila bercerita.)

Dia ketawa je, tapi dia explain la, that there is something about me that makes me seem a little bit like Sarimah.

Lepas peristiwa tu ada la juga bebudak kat sekolah pun cakap yang sama kat aku. Aku rasa cam kembang sebaldi je. Tapi kejap je la kan. Bagus ni dapat pujian yang cenggini ni untuk boost self-esteem per? So why not savour the moment?

Oh heck. I tau la, bukan rupa aku cam Sarimah sebenarnya. Style aku bercakap, sebenarnya. R aku semua berolling-rolling cam Rolling Stone. Kan Sarimah tu ada Irish blood sikit and she tends to roll her r's a lot? Aku ni, ada ke dia kata bunyik cam Sarimah. Aku ni bukan ada Irish blood. Indian blood pun takde. Tapi takpelah, at least aku ada celebrity twin. Hur hur.... Kalau si Sarimah ni tau, musti dia kata aku tiru dia, kan? Padahalnya, sumpah aku tatau pun aku cam dia tau? Bukan aku dengan dia, aku lagi tua ke? Tapi dek sebab dia yang fofuler dulu kan, haruslah aku ni dicap meniru dia. Hur hur hur.

Buleh kalau aku nak jadi cam dia, tapi aku kena turun 30kg dulu. Mak semput just by merely thinking about it! Muahahaha!

Mak semputzss...



No comments: