Friday, May 22, 2009

still a rock star

Topic of the day; aku sangat penat.

Pergi sekolah cam biasa. Daily assembly, Negaraku, Doa. Hari ni aku noticed budak2 turun sendiri tanpa dipanggil. Not gonna get myself all excited, cuz dorang tak boleh dipuji. Biar je tengok dulu cemana.

Ada mak budak datang, anak dia marah dia sebab paksa dia sekolah. Aku kata, takpelah kalau nak berhenti. Biar kehidupan saja jadi gurunya kalau dah ibu bapa dan guru tak boleh ajar lagi. Tapi kerani buat sijil tu berkurun nak datang sekolah, makcik tu lari dulu sebelum sijil berhenti dapat dikeluarkan. Sebenarnya aku kelesuan sebab periods aku macam air terjun pagi tu, so aku kurang faham apa motif makcik tu datang mengadu kat aku macam tu. Tak patut aku kata suruh berhenti tu kan? Tapi kalau dah sampai marah mak sendiri, aku rasa budak tu layak jadi sampah je. Biar dia rasakan susah payah hidup ni sendiri.

Lepas macam2 hal and breakfast, kul 9.10 am baru ada masa free nak bungkus bunga dawai and manik yang Z tempah kat orang kampung and she asked to mail to her. M nak balik Melaka untuk persediaan kahwin dia, so I thought lebih baik kirim kat M je.

Din tolong aku bungkus. Bagus betul kerja dia. Kemas. Dah bungkus dengan kadbod, bungkus dengan manila kad lagi. Bunga tu ada dalam 4.5 kaki panjangnya.

Kul 9.50, ada parent datang nak jumpa aku pasal anak dia. Aku jemput dia duk kat bilik PK1 aku and we talked about his daughters. Banyak betul masalah dia. Aku tumpang simpati. Sebab ayah mana yang gembira kalau anak tak minat ke sekolah. Aku betul-betul simpati kat dia. Aku kata, hari Isnin ni, kalau dia datang sekolah, biar saya jumpa dia and cakap dengan dia. Lepas tu saya akan suruh pergi sesi kaunseling supaya dia jumpa semula matlamat dia ke sekolah.

Then aku pergi mengajar. Lewat masuk kelas sebab jumpa pakcik tadi. Budak-budak dah resah gelisah and tido tido kat meja. Kelas hujung, corot, nakal, etc, semua la. Tapi aku tetap sayang diorang, sebab aku faham perasaan jadi budak corot kat sekolah dulu. Aku buat pop quiz je sesi kali ni. Aku kata, markah tertinggi, akan dapat sebatang pen dakwat hijau jenama Buncho yang aku buat koleksi.

Danny B. B. dapat 13/14. Dia memang pandai. Tapi kesamsengannya sangat membingungkan. Seperti dia malu jadi pandai. Aku senyum lebar masa umumkan dia markah tertinggi. Masa aku bagi pen kat dia, aku kata, ni baru satu, saya ada satu koleksi, lain kali quiz, buat lagi. Dia sengih lebar je.

Kamran, kenapa kau ponteng aje? Dia takde duit nak beli minyak motor cikgu. Ok, dok asrama ye? Lepas cuti ni. Saya pun pakai keter tu, seminggu RM70. Ala, cikgu ada gaji tetap. Ha... tu lah kamu, kalau cikgu berduit, cikgu salah. Cikgu pandai, cikgu salah, cikgu cantik/kemas/smart, cikgu salah. Semua cikgu salah. Kamulah semua yang betulnya?

Inda' inda' cikgu.

OK, times up. Saya keluar awal hari ni. Jangan nakal-nakal, nanti cikgu lain kata kamu jahat. Jangan mengada nak balik awal aaa... ikut jadual macam biasa. Jangan baik sebab saya, bila saya pindah nanti, kamu nak jadi apa?

Cikgu nak pindah ke? Jangan cikgu, muda lagi. bla bla bla...

Cukup lah 10 tahun saya kat sini. Mak saya dah lama tunggu saya balik. Kesian dia. Bye.. see you people tomorrow! Bye, cikgu.

Masuk kereta, left school at 11am, seperti dirunding dengan boss. Ikut Jeff, dia naik motor, akan temankan aku pergi and balik KK ambil penceramah. Bawa M sekali, dia balik awal sebab nak siap hal kahwin.

Berhenti makan kat Bfort. Then gave him a call. Saja. Tapi phone off. Buat missed call 2 kali. Hmm, aku cakap kat M dan Jeff, kalau dia tak call balik sampai 12 malam ni, NEXT!

Dah kul 10.27... biarlah.

Text Mimi hal ni. Dia kata, patutnya ini dah berlaku lama dulu. Aku sangat setuju. Dan aku tidak berasa apa pun. Alhamdulillah. Again, God had saved me from myself.

Selama ni aku assumed je, sebab dah lama tak communicate. This time, confirmed.

So what? I'm still a rock star. I've got my rock moves, and I don't need you. Guess what? I'm having more fun, and now that we're done, and I don't need you tonight, I'm alright... bla bla bla...

Thanks to Pink for writing that song for me. Hiks! :-)

Hantar M ke airport Air Asia, tinggalkan dia dengan Jeff. Patah semula ke KKIA, amik En. Ahmad, Patah balik ke Air Asia, amik Jeff. Hampir terlupa meninggalkan M dengan duit bayar bunga tu! Kesian la dia kalau aku terlupa terus dan dia tak ingatkan.

Balik la.... Sian M tinggal sana sampai flight dia kul 8 tadi.

Singgah makan siput tarikh, ketam, udang and sayuran kat Beringgis Seafood.

Drive, sampai Sipitang, berhenti minum sekejap.

Sampai Lawas, tinggalkan En. Ahmad kat Perdana Hotel. Balik umah, tukar baju. Ah! Cenderahati penceramah aku tempah sian tadi aku lupa nak amik! Dah 9.11pm! Call Hoe Peng. Dia kata boleh pergi amik kat kedai, call dulu. Dia kat Miri. Call kedai, kuar amik benda tu. Balik.

Check email. Check offline messages on YIM. Buat blog entry ni.

Esok pergi bawa En. Ahmad breakfast. Then drive ke sekolah. Then ceramah. Then hantar dia balik ke KKIA. Bawa Mimi sekali. Kami tido KK malam esok.

Missing you all... :-)

No comments: